De suikervrije maand van Marieke

Door Marieke Hart

Een nieuw jaar, een nieuwe uitdaging. Onder dat motto startte ik op 2 januari met een suikervrije maand. De aanleiding? Ik had heel vaak hoofdpijn. Eigenlijk wel elke dag. Het slikken van paracetamol was voor mij heel normaal. En ik was moe. Had weinig energie. Ik las ergens in een artikel hoe ongezond suiker is, dus ik besloot uit te proberen of ik me beter en energieker zou voelen zonder suiker. Ik las ook dat je 3 weken nodig hebt om het effect van ander eten te merken, dus ik maakte er een suikervrije maand van! Ik ben helemaal niet zo’n health-freak normaal. Maar dit leek me een leuk experiment.

De dagen aftellen
Ik ben een behoorlijke zoetekauw. Jan Thij en ik eten elke avond wat lekkers. Als de kinderen op bed liggen, pakken we standaard de chocola er bij, of de koekjes of de taart ;-). Dus suikervrij eten leek me behoorlijk moeilijk. Maar tegelijk dacht ik ook: een maand, dat is 30 dagen. Dat betekent 30 keer een dag geen suiker. Die dagen kun je afvinken. Dat moet ik kunnen. En daarna mag ik gewoon weer m&m’s eten en cheesecake en … .

1,5 uur in de winkel
De eerste keer dat ik boodschappen ging doen, bleef ik 1,5 uur weg! Behalve in chocola en koekjes, bleek bijna overal suiker in te zitten! Ik moest dus elk etiket lezen. Bovendien heeft suiker tig benamingen (glucose, glucosestroop, …) Dat duurde dus even. Maar ik leerde al snel:

  • verse producten gaan goed. Vooral pakjes, zakjes en sauzen bevatten suiker.
  • veel vleesproducten bevatten suiker, maar lang niet allemaal.
  • bij de biologische winkel vind je meer suikervrije producten dan in de supermarkt. Maar ook in de biologische winkel moet je elk product en elk merk apart bekijken
  • voor de meeste producten met suiker, bestaat een suikervrije variant. Meestal is die net zo lekker.
  • veel natuurlijke producten zijn heerlijk zoet. Gedroogde mango is om te smullen, net als dadels, gedroogde abrikozen en vijgen. Ik experimenteerde met verschillende suikervrije recepten om toch iets zoets te eten. Zoals dit bananenbrood met dadels en vijgen dat ik heb gedeeld met mijn buurtgenoot.

Al die verleidingen
Thuis suikervrij eten is één ding. Maar dan kom je bij vrienden thuis die iets lekkers hebben gemaakt. Of je collega neemt taart mee naar kantoor. Wat doe je dan? Ik heb die maand alles afgeslagen. Als je uitlegt waarom, vindt niemand dat erg. Ik moest het voor mezelf 100 % strikt doen. Omdat het dan helderder is en je niet in de verleiding komt. Maar ook om het effect beter te merken.

Het effect
En effect had het zeker. In heel januari heb ik 1 dag hoofdpijn gehad! Dat is echt een opmerkelijk verschil met eerst. De paracetamol is de hele maand in de kast gebleven. Qua energie is het verschil minder duidelijk. Voor mij heeft die energie toch vooral met slaap te maken. Als je een feestje hebt, of als je dochter griep heeft en elke 2 uur wakker wordt ’s nachts… tsja dan ben je de volgende dag gewoon moe. Daar doet suikervrij eten weinig aan.

Aandacht voor je eten
Een gunstig bijeffect, is dat ik lekkerder eet dan voorheen. Je moet namelijk meer aandacht besteden aan je eten. En dus maak je er ook meer werk van. In plaats van een boterham met jam, maak ik nu heerlijke salades voor de lunch of een lekkere soep.

En zo gaat het nu
Toen was de maand voorbij. Ik ‘mocht’ dus weer suiker eten. Maar eigenlijk had ik die behoefte helemaal niet zo. Kennelijk neemt je behoefte aan zoet echt af als je geen suiker eet. Dus ik heb het maar gewoon doorgezet! Thuis eet ik nog steeds helemaal geen suiker. Buitenshuis maak ik nu de uitzondering als iemand zelf iets zoets heeft gemaakt. Of als er een feestelijk moment is, dat ècht vraagt om een ijsje. En daar geniet ik dan extra van.

Hoe gaat het suikervrije koken bij jou? Vertel het hier!

Groetjes,
Marieke